söndag 22 maj 2011

Trädgårdshelg

Cranberry
Hittade tranbärsplanta på K-rauta när vi var där idag för att köpa jord och kogödsel. Den får samsas med blåbären. I höstas köpte vi åkerbär som också sitter i samma land. Spännande! Vad man gör med åkerbären vet jag inte, får Googla på det. Men tranbär äter jag nästan varje dag i yoghurten.
I lördags sådde jag gröna bönor och vaxbönor eftersom det nu är tillräckligt varmt i jorden. Blev sugen på att odla flera sorter böner, så det är inhandlat fler bönor, men land måste grävas. Onsdagens jobb!
Växthuset är också klart, tomater, gurkor, habanero och chili. Maken fixat nät över mina jordgubbar men regnet kom med rasande fart så det blev inte färdigt.
Trädgårdsfredag på SVT är ett mycket inspirerande program så nu har jag börjat gräva för nya rabatter.
Projekt 1 av många 

 
Det här enorma trädgårdslandet ska grävas ut för bönodling. Vi har redan ätit av spenat och sallad. Och vi kommer att ha färsk potatis till midsommar :). 
Blåbärslandet i full blom, humlorna jobbar för fullt.

Tyvärr ser man inte blommorna så bra men det är överfullt med blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar