söndag 10 april 2011

Första vårbruket!

Vilken härligt underbar dag. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Vad mycket vi fått gjort idag, maken och jag. Började dagen med att köra ett stort lass skräp till tippen. Därefter köpes massor av kogödsel och täckbark. Snabblunch som bestod av "Blomkålsoppa med ägg och brieost". Sen ut i trädgården för att plocka fram jordfräsen och fräsa iordning trädgårdslandet. Först ut med all kogödsel förståss. Upptäckte efter ett tag att det luktade väldigt mycket kogödsel och blev oroliga att vår nyköpa gödsel inte hade "brunnit" färdigt. Det visade sig att bönderna i närheten körde ut dynga å åkrarna. Igår klippte och sågade vi ner grenar från vårt enorma klarbärsträd (skulle ha gjort det tidigare i vår men..). Nu ser trädet mycket finnare ut och inga klarbär ska hamna på taket i år. Idag "tuggades" alla grenar till flis som är "godis" för komposten. Städat och gödslat i växthuset. Om någon eller några veckor kan tomater och gurkor frodas där. Min gamla örtträdgård har fått byta plats och nu sådde jag persilja och dill där istället (lagt en fiberduk över eftersom det är ganska tidigt att så nu). Min nya örtträdgård ska blir vid garaget, har inte funderat ut vilka örter jag ska ha ännu. Idag har det varit fantastiskt varmt upp mot 17 grader, tyvärr har blåsten var lite kylig.

Välgödslat och välarbetat trädgårdsland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar