söndag 24 april 2011

Halvtid i påsk

Så underbart, jag är ledig hela 4 dagar i påsk. Och vad mycket vi har fått gjort. Fantastiskt väder är det också. Började i onsdags med att gjuta för ny brevlåda, äntligen en brevlåda som rymmer mycket post och är låsbar. Nu hoppas jag bara att den får stå kvar i sitt skick och inte ska behöva bli påkörd som vår förra blev. Rensade bort gamla löv och torkade perenner från mina rabatter. Rent och snyggt blev det.
Torsdagen kom min kära mor och vi grillade och hade mysigt. Långfredagen, tur den är lång. Alla odlingsbäddarna klara utom 4 som sparas till bönor, sena morötter och rättika. I år odlar jag, sommarmorötter, rödbetor, palsternacka, kålrot, kålrabbi, broccoli, purjolök, spenat, dill, persilja, charlottenlök, röd och gul lök, salladshuvud, plocksallad, ruccula, sockerärtor och potatis. Sått ringblommor och blåklint runt landet. Salladerna har jag tänkt så med 14 dagar mellanrum så vi har fräsch sallad hela sommaren.
Efter att ha granskat grönsakslandet kom jag på att jag vill ha jordgubbar. Så då var det bara att börja gräva och utöka landet.
 
Sengana, Korona och Zephyr.
För många år sedan hade vi jordgubbar och det var så härligt, att bara gå ut och plocka solvarma jordgubbar till frukost eller till efterrätt. På något sett så tog jorgubbsintresset slut och övergick till blåbär. Skönt att jag har fått tillbaka intresset. Det är ju så mysigt!
 


Blåbärslandet har också snyggats till. Omflyttning av plantor och ny täckbark. I år har vi 24 blåbärsbuskar. I höstas klämde vi in två allåkerbär också. Men de ska å en egen plats, bara vi hittar någon.



Efter att jag planterat mina jordgubbar kom jag på, var ska jag ha sommarblommorna? Bara att ta tag i spaden och börja gräva.



Trädgårslandet slutar på ca 70 kvm. Pust! Ska väl erkänna att jag inte gräver allt själv, har en stark make som gör det mesta. <3


Avslutar den långa fredagen med att sätta upp nya flaggor på altanväggen som representerar min familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar